‘Met mijn dienstverlening hield ik een verziekt systeem in stand’ - tbv-online.nl
Eind februari stopte Ernst Harderwijk als bedrijfsarts voor een grote vracht- en bagage afhandelaar op de luchthaven Schiphol. Hij levert daarmee een flink percentage van zijn omzet in. Zijn vertrek lost de problemen in de sector niet op, beseft hij. Maar aanblijven ook niet. ‘Er verandert niets aan de zware werkomstandigheden van vracht- en bagagemedewerkers. Doorgaan kon ik voor mijzelf niet langer meer verantwoorden.’
Harderwijk kondigde zijn vertrek aan toen hij begin februari werd geïnterviewd door het NOS Journaal. Aanleiding was de rechtszaak om een schadevergoeding die vakbond FNV had aangespannen namens 400 bagagemedewerkers met werkgerelateerde fysieke klachten. In het Journaal vroeg Harderwijk zich af waarom de arbeidsinspectie het werk niet had laten stilleggen. Ook stelde hij dat de omstandigheden na een eerdere uitzending van Nieuwsuur niet zijn verbeterd en dat hij daarom overwoog om zijn contract met een grote bagageafhandelaar op te zeggen.
‘Mijn overwegingen om te stoppen begonnen eigenlijk al ver voor het Nieuwsuur-onderzoek’, zegt Harderwijk. ‘Want wat moet je als bedrijfsarts doen? Aan de ene kant kon ik op individueel niveau echt wat betekenen. Ik kon mensen beschermen door ze uit het werk te houden. Of ervoor zorgen dat ze geen verdere schade opliepen. Ik denk dat dat een heel belangrijke rol is. Aan de andere kant hield ik door mijn dienstverlening ook een verziekt systeem in stand. Als de medewerkers weer voldoende waren hersteld, keerden ze terug in hetzelfde systeem en kregen ze na verloop van tijd weer dezelfde klachten.’