Verwijzen door de bedrijfsarts: hoe gaat dat?
Bedrijfsartsen zijn deskundig op het terrein van arbeidsomstandigheden, sociale zekerheid en zorg en hebben een eigen verantwoordelijkheid voor optimale patiëntenzorg. Om die verantwoordelijkheid waar te maken, moeten bedrijfsartsen hun patiënten/werknemers soms verwijzen naar andere deskundigen. Bij verwijzen hanteert de bedrijfsarts als professionele standaard de verwijsindicaties in professionele richtlijnen. Die indicaties bepalen of het medisch en sociaal geneeskundig noodzakelijk is om te verwijzen.
Toestemming van de werknemer
Zoals in de zorg gebruikelijk is, vindt verwijzing door de bedrijfsarts alleen plaats na overleg met en toestemming van de werknemer. De bedrijfsarts kijkt samen met de patiënt/werknemer naar de mogelijke behandelingen en interventies en ze besluiten vervolgens samen welke aanpak het beste is (patiëntgerichte zorg). De bedrijfsarts verwijst op medisch inhoudelijke en sociaal geneeskundige gronden en alleen als de verwijzing een toegevoegde waarde heeft voor de kwaliteit van zorg. De verwijzing vindt plaats naar een hulpverlener die de kwaliteit van zorg kan bieden die past bij de vraagstelling van de bedrijfsarts.
Informatie uitwisselen met behandelaars kan de bedrijfsartsen alleen met gerichte toestemming van de patiënt/werknemer. Hierbij volgt de bedrijfsarts de regels van de Autoriteit Persoonsgegevens en de KNMG. De bedrijfsarts regelt bij de verwijzing de toestemming van de patiënt/werknemer, zodat de behandelaar de bevindingen kan terugkoppelen naar de verwijzende bedrijfsarts.
Beoordelen kwaliteit van zorg
In het kader van nazorg bij een verwijzing evalueert de bedrijfsarts samen met de patiënt/werknemer het verloop en resultaat van de behandeling en het handelen van de hulpverlener naar wie de bedrijfsarts heeft verwezen.
Lees verder